Saturday, August 13, 2011

Syarat Berbuka Puasa bagi Musafir


Aku mendapat satu panggilan dari seorang kawan. Dia bertanya tentang berbuka puasa bagi musafir. Perjalanan dari Ipoh ke Kuala Lumpur. Di sini aku sertakan serba sedikit syarat yang dibolehkan bagi seorang musafir itu untuk berbuka puasa. 

1) Perjalanan musafir itu adalah harus. Contohnya perjalanan balik kampung adalah diharuskan untuk berbuka puasa. Balik kampung ini adalah satu perkara yang baik iaitu untuk bertemu ibu bapa, family, sanak-saudara dan dengan perjalanan balik ke kampung ini boleh merapatkan hubungan silaturrahim. Jadi sesiapa yang ingin berbuka puasa, sila lah..tapi jangan lupa ganti balik ye nanti..

2)Perjalanan itu bukan selalu. Contohnya pemandu bas ekspress dari Kuala Lumpur ke Kelantan tidak diharuskan untuk berbuka puasa. Kalau diharuskan mungkin mereka tiada masa untuk menggantikan puasa Ramadan kerana sepanjang tahun bermusafir..Dah keje musafir, bila nak puasa penuh kan? tapi jika terlalu penat akibat puasa, adalah diharuskan untuk berbuka puasa. Takut nanti boleh membahayakan penumpang bas. Tapi pepatah Melayu ada menyebut "alah bisa tegal biasa". Kalau dah biasa perjalanan jauh ni rasanya boleh teruskan berpuasa saja la.

3)Terdapat juga sebahagian ulama meletakkan syarat agar perjalanan musafir itu dimulakan sebelum fajar lagi. Kalau bermusafir selepas fajar contohnya pukul 2 baru nak naik bas, macam tak sempat rasa puasa sangat sebab dalam bas tidur je kan..sedar-sedar orang azan maghrib..baik puasa, betul tak?

So kawan aku tadi dia nak berbuka puasa kerana penat drive dari Ipoh ke Kuala Lumpur dan sampai di KL pada pukul 3 petang. Dah puasa sampai pukul 3, tapi bila sampai KL baru terasa nak berbuka. Rasa macam rugi je puasa separuh hari tadi. Kalau nak berbuka baik buka awal-awal. Baru berbaloi-baloi.

Akhirnya selepas di'lecture' dalam telepon lebih kurang 15 min, member aku tak jadi buka puasa sebab macam rugi je puasa dari pagi tadi. 

Walau bagaimanapun, pilihan untuk berbuka puasa adalah di tangan anda tapi janganlah sesuka hati buka puasa dengan makan di khalayak ramai. Kita masih perlu menjaga adab-adab di bulan puasa juga iaitu jangan makan di khalayak jika tidak berpuasa contohnya muslimat yang "uzur" syar'ie.

No comments:

Post a Comment