Saturday, December 10, 2011

Stress

"Stress" ditafsirkan sebagai "tekanan" atau "titik berat" (Kamus Progresif Inggeris-Melayu). Jika seseorang memberitahu kita bahawa dia mengalami "stress" bermakna dia berkemungkinan besar sedang menghadapi tekanan perasaan dan hidup.


Tekanan hidup ialah satu perkara yang biasa yang seringkali berlaku dalam kehidupan. Dalam usaha untuk meneruskan kehidupan, setiap yang hidup akan mengalami tekanan. Setiap perasaan dan setiap pekerjaan yang kita lakukan boleh mendatangkan "stress". Jadi kita seharusnya menghadapi "stress" dengan sebetulnya. 
Salah satu cara untuk menghadapi tekanan


Antara cara yang patut diketahui ketika berdepan dengan masalah ialah:

  • Bersabar dengan segala yang menimpa.

  • Anggap masalah itu sebagai satu ujian untuk meningkatkan keimanan dan ketabahan.

  • Memikirkan hikmah masalah tersebut contohnya dapat menggugurkan dosa.

  • Mengingatkan diri bahawa setiap kesulitan, masalah dan kesempitan yang dialami membuktikan bahawa diri kita adalah kerdil sebagai hamba Allah sekaligus menyedarkan tentang keagungan dan kekuasaan Allah.

  • Membolehkan kita membezakan antara keselesaan dan kesengsaraan atau nikmat dan bala dari Allah seterusnya membolehkan kita menjiwai erti kesyukuran.

  • Mengingatkan diri bahawa ujian sebagai tanda Allah mencintai kita.

  • Mengingatkan diri bahawa masalah dan kesulitan yang dihadapi adalah lebih ringan dan lebih kecil daripada masalah yang dialami oleh orang lain.

  • Menyedari hakikat bahawa kehidupan tidak lari daripada masalah, cuma bezanya kecil atau besar masalah yang dihadapi. Sekiranya masalah kecil bolehlah diselesaikan sendiri dan sekiranya besar, cubalah dapatkan mereka yang lebih berpengalaman untuk dikongsi bersama.

Wasiat Imam Syafie:
"Perdalamkanlah segala masalah ilmu agar tidak akan menyempitkanmu."


2 comments:

  1. ambo stress tgk abg amir je fokus pada kerja yang lain fokus pada kamera....
    hahahha....

    tido adalah therapy tuk stress..
    tido banyak best!~!!

    ReplyDelete
  2. dia memang tidak mesra kamera..
    hahahahha..

    time tido tok stress bile bangun je..stress balik..huhuhu

    ReplyDelete